Sobotni dzień we wschodniej części Polski minął pod znakiem zalegania chmur niskich Stratus, jak i też gęstej mgły. Pod wieczór mgła zaczęła wyraźnie się intensyfikować. Ogranicza ona widoczność nie tylko na ziemi, ale także w powietrzu Z wylądowaniem mają problem na lubelskim lotnisku Port Lotniczy Lublin dwa samoloty.

Bieżące dane z trackera lotniczego flightradar24 wskazują, że z wylądowaniem w Porcie Lotniczym – Lublin mają problem dwie maszyny.

Z wylądowaniem mają problem dwie maszyny. To wieczorne rejsy z Londynu. Pierwszy z nich wykonuje operacje na Boeingu B-737 ze Stansted, natomiast drugi samolot to Airbus A321, który przyleciał i krąży nad okolicznymi miejscowościami.

Utrzymywany jest tzw. holding

Załogi statków powietrznych podczas wykonywanego lotu muszą się spodziewać, iż na trasie lotu lub w dowolnym punkcie obszaru przestrzeni kontrolowanej, organ kontroli ruchu lotniczego wyda instrukcję kontroli na oczekiwanie – tzw. HOLDING. 

Punkty oczekiwania i ich procedury  w rejonie kontrolowanym lotniska TMA przed wykonaniem procedury podejścia do lądowania są określone na mapie dolotu do lotniska, natomiast podczas lotu na trasie lub w dowolnym miejscu w przestrzeni, procedura oczekiwania zostanie określona przez organ kontroli ruchu lotniczego wydającego taką instrukcję, przy czym prędkość lotu w holdingu, przechylenia w zakręcie, czas odlotu powinny być standardowe tak jak określono w „PANS – OPS 8168, Operacje statków powietrznych”.

Gdy potocznie mówi się, że samolot “krąży nad lotniskiem” albo “kołuje” to właśnie oznacza, że wykonuje on procedurę określoną przepisami i nazwaną Oczekiwaniem lub Holdingiem. I gdy ten pierwszy zwrot jest do przyjęcia to proszę zwrócić uwagę, iż ten drugi w lotnictwie tak naprawdę odnosi się do zupełnie innej czynności, a mianowicie do fazy ruchu statku powietrznego związanej z przemieszczaniem się po ziemi, najczęściej po płycie postojowej, drogach kołowania i najrzadziej po drodze startowej. Jak opisano powyżej, oczekiwanie samolotu lub śmigłowca odbywa się w różnych miejscach, z których lotnisko wystąpiłoby tu najrzadziej – informuje blog http://www.kontrola-ruchu-lotniczego.com/

Piloci oczekują na poprawę warunków

Samoloty są w holdingu do momentu, gdy warunki pozwolą na bezpieczne lądowanie. Niewykluczone, że odlecą również na zapasowe lotniska. Lubelskie lotnisko wyposażone jest w system ILS, jednak jego kategoria jest niewystarczająca do obecnych warunków meteorologicznych. Pozwala na lądowanie przy widoczności do 300 m. Należy także pamiętać, że decyzje o przyziemieniu podejmuje kapitan statku powietrznego, nawet, gdy system ILS jest najwyższej kategorii.

Dodatkowo w Porcie Lotniczym Lublin obserwowana jest mgła lodowa.
Widzialność spadła do 150 m.

EDIT: 21:37 Załoga samolotu linii Ryanair planuje odlot na lotnisko zapasowe w Modlinie.

EDIT: 22:00 Samolot linii Wizz Air bezpiecznie wylądował na lubelskim lotnisku.

Arkadiusz Wójtowicz

Skomentuj

Kochamy pogodę i wszystko co z pogodą jest związane. Burze, upały, czy prognozy pogody.