Jak się okazuje, silny wiatr na Atlantyku i w Europie Zachodniej to nie tylko zniszczenia i paraliż komunikacyjny. Linie lotnicze nauczyły się wykorzystywać silny wiatr, aby przyspieszyć loty oszczędzając tym samym paliwo.

Aby dowiedzieć się dlaczego wczoraj padł rekord w przelocie przez Atlantyk samolotem pasażerskim warto wyjaśnić sobie zjawisko nazwane jet stream. Prąd strumieniowy (polska nazwa jet stream) to bardzo wąska strefa potężnych wiatrów na wysokościach 9-12 km nad powierzchnią Ziemi. Wiatr wiejący z prędkością dochodzącą do 400 km/h przenosi olbrzymie masy powietrza z zachodu na wschód przez Ocean Atlantycki.

Od wielu lat zjawisko jet stream wykorzystywane jest w lotnictwie cywilnym, w lotach transatlantyckich. Jet stream pomaga samolotom lecącym z Ameryki do Europy. Tak też było 9 lutego, gdy z Nowego Jorku do Londynu wystartował Boeing 747-400. Samolot na pewnym etapie swojego lotu osiągnął prędkość 1327 km / h względem ziemi na 10668 metrach wysokości. Uzyskanie takiej prędkości pomogło w uzyskaniu rekordowego czasu przelotu między Nowym Jorkiem, a Londynem. Lot oznaczony symbolem BA112 trwał tylko 4 godziny i 56 minut. Szybciej do z Nowego Jorku do Londynu docierał wycofany samolot naddźwiękowy Concord, którego lot trwał poniżej 3 godzin.

Średnia prędkość podróży na tej trasie to 6 godzin i 13 minut. Zysk czasu przy wykorzystaniu wczorajszych warunków wietrznych był wiec olbrzymi. Warto dodać, że lot oznaczony symbolem VS4 (Airbus A350) chwilę później pokonał ta samą trasę w czasie tylko o minutę dłuższym niż rekordzista.

Wykorzystanie silnego prądu strumieniowego przez samoloty pasażerskie doskonale obrazuje powyższa grafika na której linie jest stream pokrywają się niemal idealnie z trajektoria lotów większości maszyn lecących z Ameryki do Europy.

Historyczny przelot samolotu B-747-400 British Airways do Londynu poniżej 5 godzin. Co ważne prędkość osiągnięta przez samolot była względem ziemi a nie względem powietrza. W rzeczywistości samolot nie przekroczył bariery dźwięku.

Linie lotnicze wykorzystują prąd strumieniowy w lotach transatlantyckich do Europy, oszczędzając paliwo i czas.

Michał Kołodziejczyk

Skomentuj

Kochamy pogodę i wszystko co z pogodą jest związane. Burze, upały, czy prognozy pogody.

Strona internetowa FaniPogody używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close